Om

    Velkommen til RS2000 og NSU1200TT

Om mig og mine biler




Jeg selv er udlært automekanikker i 1987 hos Ford, hvor jeg fik interessen for ESCORT MK1-2 men er generelt mest til biler i årg. 50-80. De biler er normalt enkle i deres opbygning men med sjæl. Der har siddet mange mennesker og "svedt" for at finde de rigtige linier til netop deres model osv. Jeg har selv gode forbindelser i England vedr. ESCORT dele og Nsu har jeg nogle gode forbindelser i tyskland og har fundet et firma i Australien der producerer stempler til 1200 og 1200TT. Jeg har fundet en mand der kan renovere bremsetromler (til NSU )Han kan lægge nye ringe i og udsk. pinbolden til grove vind (Ford) så ja jeg har gang i en masse sjovt.


Vedr. NSU fik jeg interessen med denne sjove bil da en af mine venner kom og gav mig en 1200C til folkerace, som jeg selv skulle bygge op til denne motorsport! Da jeg havde kørt i den i en del år kunne jeg godt tænke mig og prøve sådanne NSU 1200C på landevejen. Jeg kunne ikke finde en der var ok,så måtte jeg jo bygge en af dem jeg havde stående der skuller bruges  til race og det tog 3 år for ALT skulle være i orden og det blev lavet i rustfrit stål (paneler osv)  ! så det var meget spændende første gang jeg skulle ud og køre i NSU på lande vejen! Den er senere blevet solgt! :-( til min broder som desværre ikke er kælen!! over for biler! men rusten er den ikke!! Nu har  jeg  en NSU 1200 TT som jeg fik for at hente den og har været så heldig at opsnuse historien på bilen at jeg er 3 ejer og de første 2 var i familie og bilen har til dato kørt 96000 km fra ny!!

Skal så lige sige at der har været en der havde købt den inden jeg fik den men har ikke haft den indregistreret i sit navn. Siden han fik den har der været lavet lidt og så har den stået siden uberørt! Men haft den indregistreret siden de 2 ejere ,har den ikke været.


Har nu fået SORTE plader til min NSU og til min tidliger  Escort MK1 ORGINALE nummer fra NY! af , nummer og bogstaver.


Kostede lige 5000 kr men hvad gør man ikke for at den skal se rigtig ud. Nu vi har nummeret til dem!!


Har nu købt et "sidste" projekt til mig selv.. En Escort RS2000 mk1 dog med stål bobbelskærme og med BBS fælge ellers skal den mere eller mindre stå orginal  i resten.Nu har den skærmene på så bliver de men havde den været uden var de ikke sat på men er jo det man kaldte orginale RS dele.

Værkstedet

Hvad laver jeg der ??




Som over skrift bruger jeg værkstedet til mine gamle biler og kræver en del med det antal men planen er det siste projet for min ejen skyld er RS2000 mk1..


Jeg nyder mere at gå og lave de gamle biler end sidder og se TV hver dag men det er der jo også plads til.. :-) men slapper mest af med at være på værkstedet, men er også begyndt at hjælpe medlemmer der ikke er helt stive i at lavde det ene eller ander men ikke mere end lysten og tiden er til. jeg er bl.a også beyndt at hjælpe en med at  lave Classic racer motor bl.a til NSU og senere nok lidt undervorgn osv men det skal komme når der er tid..

Værkstedet er bl.a ved en større ombygning så der kan blive plads til en lift som har været et ønske i mange år men der skulle lige laves hul i loftet til  det så den kan være der med en bil på også! men når alle de ting er færdige osv er planen at mk1 Escort skal laves færdig hen af vejen og så vil jeg ind i mellem hjælpe andre med deres biler/motorer.

Min Gamle lære plads FEHR & Co Slotsgade Odense

Lidt køb og salg fra overskudslagert

Nural stempler NYE! Ford OHC

Ø 93mm komp 9,2:1 komp med ringe og krydsping ikke brugt

 Ny pris 4 stk 204£

 sælges for 1400,- NY PRIS

Sælges:

Toppakning til ø 94 mm stempler OHC 2,1

Har denne pakning i overskud har diameter på Ø 94,5 det er ikke en forstærket en bare en ganske almindelig i original indpakning


PRIS  150,-

NSU DELE! 1200/110


jeg har mange dele nye / brugte dele mange af dem er almindelige dele jeg har ikke være det hele igennem endnu men det er mest sliddele og lister og gummidele chips osv. mail hvis du har en del du mangler , har bl.a HELT nye forlygter,Baglygter osv..


SOLGT det på billeder  men har stadig noget 110/1200 dele:-)


Det på disse  på billeder  er SOLGT, men har stadig noget 110/1200 dele:-)


Coswordt OHC ny!  

olie pumpe høj kapasitet

nypris 124£

sælges for 800,- NY PRIS

COMETIC Ford OHC  Stål toppakning

til Ø93 mm 0,4" tyk ubrugt

Ny pris 87£

sælges for  400,- NY PRIS

Vil du i kontak med mig så skriv en besked husk NAVN og din E-Mail Ellers svare jeg ikke :-)

 
 
 
 

                                                              Annoncer

Castrol Oktan Booster og bly erstatning er den jeg har best erfaring med.

V67S Olie kan fåes som 15W40 og 20W50 som er special til gamle motore og Classic Race motore da den bl.a inde holder høj Zink værdi. bruger den selv på alle mine biler

Samme arbejds partner special Ford OHC og  Bure til Racer biler

Her  ligger der Data jeg har fundet med NSU og Ford Escort håber det kan bruges!!

       Teknisk data Escort mk1

Værksteds hånd bog NSU 1000 TT

      Teknisk databal NSU 1000

Reklame side i motor med Escort mk1 modeller

      Teknisk data Escort mk2

NSU Prinz 1000 TT Instruktionsbog

NSU 1200/110 Instrutionsbog

Ford Corsair v4 i engelsk blad med data

Test af Escort Mexico mk1 i Motor 1974

Lidt Om Escort AVO fabrikken

Ford Escort RS2000


Escort RS2000 var den sidste bil, der tilføres Avo produktionen, der blev indført i juni 1973. Ledsageres RS2000 var den sidste bil, der skal tilføres Avo produktionen, der blev indført i juni 1973. Bilen er udstyret pænt i Avo vifte med sine præstationer næsten sammenlignes med det komplekse RS1600, men med den pålidelighed og nem vedligeholdelse som Mexico.


Det oprindelige navn for bilen var "Puma", men det blev besluttet at holde med RS tradition og det blev omdøbt til RS2000.


Bilen anvendes samme type 49-organ Karrosse som Mexico og RS1600. Heldigvis var der en ny motor i brug i et vadested, den 2-liters overhead cam Pinto design, som Ford derefter besluttet at anvende i stedet.  Ford derefter var det store problem at overbevise den nye voluminøse Pinto motor til at passe ind i motorrummet Bay, der var noget, den havde aldrig været meningen at gøre. Den eneste måde at opnå dette på var ved at kassere den motor driver ventilatoren og erstatte den med en termostatstyret Kenlowe fan.  Motoren er produceret  til 100bhp (2bhp mere end i Cortina). .


Gearkassen var den tyske type e-boks og var helt forskellig fra den RS1600.  De brugte en endelig bagtøjsgearing  3.54:1.  Bilen blev lanceret i England den 11 oktober 1973 prisen på £ 1.586.


Det blev hævdet, at de første 2.000 biler blev bygget mellem juni og september i 1973, og blev udtænkt for det tyske marked, hvilket er grunden til britiske købere kunne ikke få fat i de biler indtil oktober samme år. 


Selv om gruppe 1 homologation blev opnået (5000 enheder bygget) Det er nu accepteret, at omkring 3.500 RS2000 biler faktisk forladt samlebåndet på Aveley. Det er blevet hævdet dog, at over 1000 biler blev produceret på Ford produktionslinje på Saalouis i Tyskland, selv om ingen solid dokumentation for dette.


RS2000 blev udstyret med den fantastiske tyske SCHEEL sæder, men disse blev erstattet med Ford egne RS klud sæder til det britiske marked.


På Avo fabrik Ford bygget 4 Mexico boligbebyggelser, med en af disse er senere omdannet til et RS2000 fast anmodning af Charlie Reynolds. . Til vores viden bilen stadig eksisterer og er beliggende i Bristol.


Når det drejer sig om konkurrence biler, de eneste, der skal bygges af Ford var AOO 674L og de to PVX biler, der kørte i Tour of Britain i 1974.


AOO var oprindeligt en venstre drev tyske bygget 1973 Mexico spec shell, som senere blive ændret til højre drev for Mintex Dales rally.  Ford havde at ajourføre sine bageste suspension fra 73 Mexico spec til 74 Mexico/RS2000 system. . Dette indebar, montering en tværplan medlem på de fire slutningen af boot gulv, som bedst kan beskrives som en intern tværs medlem, om at der bagtil shockers lokalisere.  De er således meget nærmere den ideelle vertikal position end tidligere, og er monteret således, at de ikke vil punch huller i gulvet, hvilket er det ikke turreted escort shockers kræves ry for at gøre.



Med hensyn til motoren, det var langs vejen væk fra det glitrende katalog beskrivelse. Med hensyn til motoren, det var langs vejen væk fra det glitrende katalog beskrivelse. Ialt 165bhp på 6750rpm og 152lb ft drejningsmoment ved 4000rpm, er noget af en forbedring i forhold til den standard tal. Ialt 165bhp på 6750rpm og 152lb ft drejningsmoment ved 4000rpm, er noget af en forbedring i forhold til den standard tal. Hovedet var poleret og ed med ventiler fra V6 Capri og givet et 10.9:1 kompressionsforhold. Janspeed består udstødningsmanifold til Borehams specifikation. Hovedet var poleret og ed med ventiler fra V6 Capri og givet et 10.9:1 kompressionsforhold. Janspeed består udstødningsmanifold to Boreham specifikation. Karbureringsudstyr var ved twin 45 DCOE Webbers på konventionelle stud manifold. Karbureringsudstyr var ved twin 45 DCOE Webbers onsdag konventionelle stud manifold.


Bilen blev indført i Mintex Dales i gruppe 2 og var i gennemsnit 80bhp under strøm imod sine konkurrenter, men stadig formåede at vinde begivenhed. Bilen blev indført i Mintex Dales i gruppe 2 og var i gennemsnit 80bhp under strøm imod sine konkurrenter, men stadig formåede at vinde begivenhed. I begyndelsen af 1974 bilen blev givet til Gerry Marshall til at give ham mulighed for fuldt ud at gøre sig bekendt med bilen, så han kan indgå i 1974 Tour of Britain. I begyndelsen af 1974 bilen blev givet til Gerry Marshall til at give ham mulighed for fuldt ud at goere sig fortrolig med bilen, så han kan indgå i 1974 Tour of Britain. Dette blev gjort fordi RS2000 bilen var helt nyt for Gerry som han var oprindeligt en Vauxhall team driver. Dette blev gjort fordi RS2000 bilen var helt nyt for Gerry som han var oprindeligt en Vauxhall team driver.


Derefter kom PVX 445M og PVX 446M, som begge blev optaget i 1974 Avon Motor Tour of Britain.  Det var en begivenhed designet til at optage mobilisere og kredsløb væddeløb i en begivenhed, og byder rally og race chauffører fra hele verden. Det var en begivenhed designet til at optage mobilisere og kredsløb væddeløb i en begivenhed, og byder rally og race chauffører fra hele verden. Disse biler blev alle opført under gruppe 1-klassifikationen (udformet som en billig form for motorsport). Arrangementet løb mellem det 12. og 14. juli 1974, og bestod af 5 race kredsløb og 11 særlige etaper.  Den første etape omfattede 36 timer og en masse kørsel. Førerne af disse biler blev Roger Clark og Jerry Marshall.


Bilerne blev bygge næsten identiske, bortset fra drivere plads i bilen, at Roger kørte, da dette blev ændret for et Terry Hunter design, som blev Rogers foretrukne sæde på det tidspunkt. Bilerne blev bygge næsten identiske, bortset fra drivere plads i den bil, som kørte Roger, da dette blev ændret for et Terry Hunter design, som blev Rogers foretrukne sæde på det tidspunkt. Borehams hemmelige våben dagens lys, når bilerne ankom før begivenheden scrutineering var, at RS2000 have anden måde blevet homologated med dobbelt downdraft solex karburatorer.  Bestemt 140bhp måske endda 150bhp var til rådighed.


Ved afslutningen af denne lange og trættende begivenhed, de to RS2000s færdig med en respektabel 1. og 2. plads hhv. Ved afslutningen af denne lange og trættende begivenhed, de to RS2000s færdig med en respektabel 1. og 2. plads hhv.


En RS2000, drevet af Tony Pond, trådte og vandt i 1975 Tour of Britain. . Dette var sidste gang en RS2000 blev indgået en begivenhed af en bygge-team. Dette var sidste gang en RS2000 blev indgået en begivenhed af en bygge-team. Da Avo fabrikken blev lukket i december 1974 for at gøre plads til udvikling og fremstilling af MK2 escort.

   

   



Siste nyt hvad der sker her hjemme Opdateret Oktober 2022

24/10-22 

siden får helt ny opsætning på en nyere platform fra januar 2023 , dog lidt mere forenkelt i hvad der er på siden men stadig med mine biler og hvad der sker og de træf jeg har været på.så fortvivl ikke. derfor er denne side lidt "rolig" i øjeblikket..det der også kommer til at ske er min RS2000 mk1 endelig skal i gang på værkstedet så den stille og rolig kan påbegynde sin renovering.. har også stået stille længe.. men ja spiser ikke brød når den står stille. men vi skal jo også passe på hvor meget vi detsværre bruger nu priser på ALT er gået op. godt man har en del af de ting der skal bruges på lager i forvejden men der bliver jo lidt dyre poster som maling og gennem gang af motor osv.. følg med hvis du lyster.. god efter år!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18/8-22

Ja så blev det sommer og har pt lidt ferie og vejret har været kanon til ture rundt..har været ti  forår FCC træf,CHGP og ford klub danmark træf  (billeder kommer snart) da jeg er ved at redigere siden til mindre sider da ONE har fået dyre sider når det jo kun er hobby side det her og gerne vil dele det med jer så har begrænset mig til 5 i stedet for 12 under sider da det er ca 50% besparelse , i disse tider. men vil selvfølgelig stedigvæk arbejde på der sker noget som der plejer så det bliver "bare" lidt længere at scrolle ned på siden hvor mange af de under sider ligger nu.,men er ikke færdig endnu men arbejder på det...der vil komme billeder fra det her i sommer når jeg har været til FCC sensommer træf her sist i august..God forsat efter sommer  

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14/4-22

Så kom vi tætter på forår og der skal gøres klar til forhåbenligt frosten er helt væk og salten.. 

fik rullet den"grønne"  d 12/4-22 og var virkelig posetivt resultat . fik ca 208 NM ved 4480 omd. min. og 170 HK ved 6640 omd. min. Så meget vellykket.. nu skal knægten havde færdig samlet sin escort ed nye fjedre ,støddæmper (GAZ) og Power flex bøsninger.. og så skal der køres og køres lidt konfirmations kørsel. og træf.. God sommer og vi SES der ude../Til efter året går jeg i gang med mit SISTE projekt ,Escort RS2000 mk1  ;-)  SES

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

27/12-21

Endelig lidt nyt.. har "endelig" fået gang i den grønne RS med den fine nye motor, som er kommet i og samlet til dato mangler udstødning og tjekke bremser. og ja polering og selvfølgelig opstart. og en gang rulleflet ved ham der har llavet den..og efter dette skal jeg lige hjælpe med lidt ommer i rust rep i nogle forskærme på enMini Coope,r og der efter lidt på knægtens bil . Så jeg endelig skal  havde Escort RS2000 MK1 hjem og i gang med den.. så ja nu er Danmark ved at lukke ned igen så kan man jo lige så godt hygge sig på værkstedet..så kan vi "håbe" vi må komme ud til div træf næste år.. Rigtig Godt nytår håber vi ses i det nye år!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

18/4-21

Ja Så blev det 2021 og håber at komme lidt mere ud til div havne træf og Klub træf. men endelig er der sket lidt på værkstedet også, har endelig fået den nye motor til den Grønne malet og samlet lidt vider så den forhåbenlig senere på året kan få den "gamle" pillet ud og fået fikset motor rummet  og få den nye lagt i i venter ..og Sønnik har fået malet sin Escort og begyndt samling (se under andre biler i værkstedet) så jo enelig sker der lidt nyt her også , inc hans 1200C er blevet svejset de steder der var begyndt at ruste lidt. så den kan bleve lavet lidt mere på når Escorten er færdig.. så se lidt på siden og se lidt billeder hvad der er sket!!  god forår kom hid...

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

21-09-20

Ja så blev det sensommer, og meget magert med træf. havne træf osv pga disse Corona tider så måtte køre ture til venner og job for at de bliver rørt og ja få lidt fornøjelse af dem og lidt selv tilfredshed at køre i dem , så må det blive det i år... en nu er planen at den bil jeg har hængene på liften skal gemmes væk til senere færdig gørelse, så den "nye" motor til den grønne endelig snart kan komme i hullet. og komme vidre igang med sønniks Escort. og så min ejen MK1 RS2000. jeg har opdatere med nye billeder  Mine Biler og Værkstedet. jeg skal NOK opdatere ind i mellem men ikke meget at skrive når der er så død uden i verden .

Har nu i stedet for siddet i en del timer og opdateret hjemmesiden med grafik og billeder osv. så nu er der endelig sket lidt på siden.. 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


07/06-2020

Så er det gået et ÅR her på siden uden det helt store forandringer.. sørgelit men sandt. men det her været en periode hvor "lysten" til andre ting har været til stede og det har været småt med ture og værkstedet som har været bil reliseret , da hustet også lige skal passes lidt og ting skal lavet om og til osv. Nå men har da til dato nået at få lavet lidt på min vens NSU så nu skal jeg lige havde lavet lidt på bagpanel så skal den stillet til side så han får lidt økonomi til lidt plade dele så den kan blive helt færdig.. og jeg så i efter året kan komme igang med at få motor lavet til den grønne og få den hevet ud og lagt den "nye" motor i som har været færdig i 3 år nu! SUK!! ja ikke nemt når knægten også har fået en Esort mk2 og en NSU1200C der også skal havde lavet lidt.. men bedre at få lavet lidt en gang i mellem end man helt har mistet gnisten.. for knokle på i døgn drift gør vi jo ikke mere da livet også har lidt andet at byde på for pluseligt er det forbi. og ikke haft tid til at nyde det.. Det er lidt billeder på Værkstedet med den NSU jeg har rodet med..og håber meget snart jder sker lidt mere her på siden!!

Pas på jer selv i disse tider. her kun det ene liv!!


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

11/2-2019

Så er det blevet 2019 og jeg er gået i gang med en vens NSU med rust. og Sønik har købt en Escort MK2 der skal laves lidt på her og der.men dog kørene Projekt se lidt billere på Værksted, jeg skalselv havde gearkassen af Corsair der den smider meget olie fra pakdåse bag i mortor så samtidig får den ny kobling og udrykker leje . og skal udskifte en bagbro på en MINI for en jeg passer også.og så håber jeg jeg bliver færdig med den NSU så den Grønne Escort kan komme ind og få ny motor der har stået og ventet i over et år. vi må se når tid kommer råd. der kommer løbene nye billeder under værksted og ja nok lidt til træf osv. lidt senere på foråret!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har her august 2022 redigeret siden kraftigt med mindre under sider da ja ONE.com igen har sat priser kraftigt op så det er blevet dyrere at havde en Hobby side kørene så har lagt en del sammen og fjernet gamle sider der nok ikke blev brugt mereså håber stadig i vil kikke en gang i mellem med nye billeder fra træf ,værkstedet osv..

Her på denne side vil jeg skrive når der er sket lidt nyt på siden eller værkstedet osv hvad der lige falder mig for brystet.. Jeg kan bl.a sige at mit værksted står for ombygning så der kan blive plads til en lift som jeg har savnet i mange år.. går lidt ud over lager pladsen men det overlever jeg jo nok når jeg får den bonus at der kommer en lift..


Jeg vil arbejde videre med hjemmesiden og har du lyst kan du jo LIKE!! på Goggle eller Facebook linket på forsiden :-)


MVH       :    Per-Ulrik

                                                                                                                            Copyright 2004  © Per-Ulrik 2014